lamp-mo

Studilemma is...

  • de helpende hand bij studiekeuze en -dilemma's.
  • een bron van expertise.
  • voor jongeren en hun ouders.
  • partner in LOB in het VO.

 

Tineke Haitsma-van Dijk is een ervaren en geregistreerd Studie- en beroepskeuze adviseur te Wassenaar. Sinds 2004 werkt zij in het hoger onderwijs waar zij studenten adviseert op hun loopbaanpad....

 

lees-meer

 

Studilemma blog oktober 2016

Steven had zich er wel wat anders bij voorgesteld. Vakken waar hij meteen een beeld zou krijgen van de werkpraktijk. Maar nu verveelt zich juist, want het is helemaal niet zo interessant of spannend als hij had gedacht. Gister had hij maar 3 uurtjes college en dan ook nog met een paar tussenuren. Hij was uiteindelijk maar helemaal niet naar school gegaan. Al snel bekruipt hem het gevoel dat hij helemaal niet goed heeft gekozen, het leek hem leuk maar nu lijkt alles anders. Morgen staat er Wiskunde op het programma, niet zijn hobby. En Sociologie, waarvan hem ontgaat wat hier de bedoeling van is. Het is niet zijn gedroomde studie. Misschien moet hij er maar weer mee stoppen...

Een herkenbaar verhaal. Veel “nieuwbakken” studenten krijgen in het begin van de opleiding veel basisvakken over zich uitgestrooid.

Bijna ieder college lijkt een inleiding te zijn op het “echte vak”, en wat het echt allemaal inhoudt en waar het voor is? Geen idee. De vakken lijken soms ook geen samenhang te vertonen (maar niets is minder waar). Dit kan je het gevoel geven dat je niet goed hebt gekozen. Het lijkt allemaal even saai en je denkt ‘wanneer gaat het nu gebeuren’? Je hebt die keuze gemaakt met een bepaald - hoe sumier ook - plaatje in gedachten. En daar voldoet het dus (nog) niet aan. Verder blijkt uit het voorbeeld dat de student in kwestie het lastig vindt om met de relatieve vrijheid die je als student krijgt, om te gaan. Maar een paar uurtjes les; wie doet je wat als je er niet bent? Het gevoel van urgentie is nog ver te zoeken... Je studiegenoten denken hetzelfde: ‘dat projectgroepje? Ach, dat kan morgen ook wel’. Begrijpelijk dat je denkt, hier stop ik mee. Sommigen willen nog snel switchen, verlegen met dat hele lange jaar wat voor hen ligt wanneer ze afhaken.

Studilemma heeft 3 tips voor studenten waar de twijfel binnen 2 à 3 maanden toeslaat:

1. Bedenk je allereerst wat het “plaatje” is wat je hebt van deze studie. Met welke verwachting ben je begonnen aan de studie? Dikke kans dat het wel klopt, maar dat je het nu nog niet echt terugziet in de lesstof. Je vraagt je bijvoorbeeld af: waarom krijg ik colleges over sociologie, terwijl ik een studie volg die tot veiligheidsadviseur opleidt… Schroom niet om dit tijdens een college een keer aan de docent te vragen, het kan nog wel eens een heel interessante les worden!

2. Ervaar je de lessen als saai? Daag je zelf uit en stel je actief op tijdens de colleges of praktijklessen: sla de avond ervoor het boek open en bereid je voor op de les. Meestal wordt van te voren al duidelijk waar het college over zal gaan. Door er nèt iets meer voor te doen zul je merken dat de stof interessanter wordt. Stel je kritisch op en heb lef: stel vragen tijdens de les!

3. Bedenk je dat je niet de enige bent die -nog maar pas begonnen aan een studie- de moed al weer verliest. Kijk daarom uit je niet te veel te laten beïnvloeden door andere studenten, met name degenen die er wat minder gemotiveerd in zitten. Die kunnen je meetrekken in negativisme en twijfel en dan weet je zeker dat het niks wordt. Maak daarom bewust contact met medestudenten die actief en positief zijn. Stel voor om samen te studeren, en je zult merken het wordt al een stuk leuker!

Kortom, alle begin is moeilijk. Zeker omdat álles in je leven nieuw is. Maar gun het jezelf om het ècht geprobeerd te hebben, je onder te dompelen in studeren en de inhoud van de studie.

En Steven? Die is het weer gaan proberen. Hij zit nu 4 x per week tot 17.00 uur (oké niet altijd tot 17.00 uur) in de bibliotheek te werken. Soms alleen, maar vaak met studiegenoten. Hij begint lol te krijgen in sociologie. Hij heeft ontdekt dat hij, omdat hij zich nu beter inleest, best wel een mening heeft over dingen en dat er naar hem geluisterd wordt, zelfs anderen kan overtuigen!

Hij heeft nog steeds moeite met wiskunde, het wordt zeker niet zijn hobby. Maar met de student-tutor die hij nu heeft gevonden begint er af en toe een kwartje te vallen. En bovendien heeft hij nu een beetje in de gaten voor wat voor soort werk hij in de toekomst wordt opgeleid. Het gaat best goed met Steven, hij blijft nog even!

Copyright © | Studilemma | Tineke Haitsma-van Dijk | Van Duivenvoordelaan 13 | 2241 SM Wassenaar | tel. 06-24676397 | info@studilemma.nl | website mchl.nl